
En aquest article explique, pas a pas, com he capturat i processat el planeta Mart, diversos trucs, i quin programari necessitem per tal de treure detalls del planeta roig.
No sóc un expert, però si no comencem a provar i experimentar, no apendrem mai. En aquest cas he fet el planeta Mart i estic content perquè he pogut treure alguns detalls interessants com el gel del pol nord marcià i un poc dels colors de les muntanyes, però això ja depen del moment de rotació en que està el planeta Mart.
Per cert, abans de començar, també ací tinc un altre artícle on explicava com vaig capturar el planeta Júpiter, ara fa un any i pico, i t'el deixe ací per si vols llegir-ho: Sessió d'astrofotografia capturant Júpiter i els satèl·lits Io i Ganímedes des del terrat de casa.
TÈCNICA
El seeing era molt molt molt roïn. Tant roïn que eixe dia teniem alerta roja per vent en la web de l'AEMET. Però estava de vacances i m'abellia aprofitar per a practicar .
La montura que vaig fer servir és la EQ6 Pro.
El tub és un Celestron C8 de 200m de diàmetre i 2000mm de focal.
Vaig connectar-li també la Barlow 2x Bresser 1,25”.
He fet servir la càmera ASI 678MC ZWO i el filtre Filtro UV-IR de 1,25" CMOS Optimized Baader Planetarium.
REGISTRANT MART
Primer de tot ficarem la montura en estació, i amb el Goto (o a ull amb Sysncan o el comandament d'ASCOM) ens dirigirem a Mart.
Per a capturar Mart, he registrat un video de 3 minuts amb una exposició de 6.50ms i un Gain de 200 amb Sharpcap. Ara, després de veure el resultat, m'he informat, i els companys de la Societat Astronòmica de Castelló que també fan astrofotografia planetària em recomanen no fer un vídeo de 3 minuts, sinó 3 videos d'un minut (o més) i després ajuntar-los per tal d'obtenir una imatge amb menys soroll.
PROCESSANT EL VÍDEO DE MART
Una vegada generat el vídeo, en format .ser, vaig obrir-lo amb PIPP. El vídeo, per cert, ocupava 14.66 GB, i pensava que el meu vell portàtil Thinkpad x260 que tinc des de fa més de 6 anys, no podria processar el video, però no, PIPP funciona a la perfecció:
En la primera pantalla li direm Planetary. Ara, en la pestanya Input Options jo no he especificat res, simplement m'he asegurat que estè activat el patró de color Debayer RGGB, ja que la càmera ASI678MC és a color:
A continuació, en la tercera pestanya Processing Options vaig activar el Stretch Histogram White Point To: 75% i vaig retallar el vídeo a 448px d'ample i 448px d'alt:
En la quarta pestanya Quality Options vaig activar l'estimació de qualitat i també, a la dreta, el Enable Quality Weighting. I vaig dir que vull nomès el 40% dels frames que tinguen la millor qualitat. En aquest pas pots fer totes les proves que vullgues i, segons la llum i l'objecte que tingues, pots anar mirant quins són els valors més òptims. Recorda que açó de l'Astronomia i l'Astrofotografia sempre és "prova i error":
I bé, en la última pestanya Do Processing comencem amb el processat. Més o menys jo diria que li ha costat 4 minuts, i PIPP genera un vídeo final amb format .avi on tens el planeta alineat i amb els millors frames. Però pel mal seeing que hi havia aquella nit, no són frames massa bons, la veritat:
Aquest és el video .avi resultant, pots veure Mart centrat i amb la millor qualitat possible:
I bé, ara és el pas d'obrir el vídeo amb AutoStakkert!, un programa que apila els millors frames d'un video de manera que guanyem qualitat, llum i eliminem soroll, igual que fem en les tècniques d'astrofotografia d'espai profund.
Primer, en la finestra de l'esquerra, li donarem els paràmetres de Noise Robust: i provarem 5 o 7, i li donem al botó Analyse. A continuació ja podrem veure la gràfica de qualitat dels frames que composen el video i, en el meu cas com que veig que a les quatre regions de la gràfica, nomès es supera en la primera regió, doncs jo calcule que això significarà que nomès he de ficar apilar el 25% del vídeo. Pot ser no és 100% correcte, però jo no domine massa açò de la planetària.
En la finestra de la dreta he seleccionat nomès 16 punts, perquè havia llegit que és millor no ficar massa punts. De totes maneres el planeta Mart apareix amb moltíssims punts i requadres, més que 16 (és algo que no entenc encara, però vaja).
I, a banda, també he marcat l'opció de Drizzle fins a 1.5 X, i li donem al botó nº 3 Stack:
I bé, el resultat final el tens en la imatge principal d'aqeust article. No és massa professional, però és la primera vegada que li dedique un poc de temps a capturar i processar el planeta Mart. Seguirem aprenent i experimentant.