Instal·lant l'entorn d'escriptori LXQt a Raspbian en una Raspberry Pi 5

Instal·lant l'entorn d'escriptori LXQt a Raspbian en una Raspberry Pi 5

En aquest article t'explique com deshabilitar l'entorn de pantalla i l'entorn de finestres que té Raspbian per defecte i com instal·lar sddm i LXQt.

Per defecte, quan instal·lem Raspbian tenim l'escriptori PIXEL (Pi Improved Xwindows Environment, Lightweight) que és un fork de LXDE adaptat per a Raspberry:

Escriptori PIXEL de Rapsbian

Doncs bé, com que jo treballe més còmode amb The Lightweight Qt Desktop Environment (o simplement LXQT), vaig a explicar com podem canviar el gestor de pantalla i PIXEL, fàcilment, i reemplaçar-ho per sddm i l'escriptori LXQT.

Raspbian té, per defecte, el gestor de pantalla Light Display Manager. Pots comprovar quin gestor de finestres té dotorejant el fitxer /etc/systemd/system/display-manager.service així:

$ cat /etc/systemd/system/display-manager.service
[Unit]
Description=Light Display Manager
Documentation=man:lightdm(1)
After=systemd-user-sessions.service dev-dri-card0.device dev-dri-renderD128.device
Wants=dev-dri-card0.device dev-dri-renderD128.device
...
...
...

Doncs bé, anem a instal·lar l'escriptor LXQt amb:

sudo apt-get install lxqt-core xinit

Ara instal·lem SDDM com a gestor de pantalla del sistema, que serà la porta d'entrada a l'escriptori LXQt. En un moment durant la instal·lació ens preguntarà si volem que per defecte la nostra Raspbian inicie amb Lightdm o amb sddm, li direm que amb sddm:

sudo apt install sddm -y

Per a la teua informació, m'ha trigat 5 minuts en fer tota esta instal·lació. Una vegada instal·lat, podem comprovar que el servei existeix amb:

$ systemctl status sddm
○ sddm.service - Simple Desktop Display Manager
Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/sddm.service; enabled; preset: enabled)
Active: inactive (dead)
Docs: man:sddm(1)
man:sddm.conf(5)
joan@r5:~ $

Si tot està bé, llavors ja pots habilitar-lo amb:

sudo systemctl enable sddm
sudo systemctl set-default graphical.target

I finalment reiniciem la Raspberry Pi:

sudo reboot

I ja tenim el gestor de pantalla sddm des d'on podem selecionar l'escriptori LXQt i accedir:

Escriptori PIXEL de Rapsbian

MÉS HACKS
Ací et deixe uns articles que també et poden ajudar a acabar de configurar un entorn LXQt per a poder accedir remotament.

- Accedint a l'escriptori LXQt de Debian 13 Trixie sense contrasenya per a connexions remotes a l'escriptori
- Iniciant servidor VNC en l'escriptori actiu LXQt quan arranquem Debian GNU/Linux
- Configurant noVNC per a connectar-nos a servidors VNC des de qualsevol navegador web

Doncs bé això és tot, espere que trobes útil aquest article i que et motive a compartir els teus trucs, els teus coneixements i els teus experiments amb el Programari Lliure. Pensa-ho, va, que la Comunitat del Programari Lliure va creixent gràcies a la documentació, el disseny, la formació o la programació, sigues part de la Comunitat :-)

La cultura i la lliure circulació de les idees és l'arma més efectiva contra les dictadures del pensament i contra la ignorància.

Utilitats

NAVEGACIÓ SENSE RATOLÍ

- Tab següent enllaç.
- Shift+Tab anterior enllaç.
- Enter activa l'enllaç.
- Alt+esquerra anar arrere.

CONTRAST DE COLORS

Accessibilitat - Color Negre
Accessibilitat - Color Groc
Accessibilitat - Color Verd

Accessibilitat - Color Blau
Accessibilitat - Color Crema
Accessibilitat - Color Blanc

 

PORTADES ALTERNATIVES