Capturant NGC 2244, la nebulosa de la Rosetta, i mostrant-la amb paleta bicolor

Capturant amb paleta bicolor NGC 2244, la nebulosa de la Rosetta

En aquest article t'explique com he pogut capturar la nebulosa NGC 2244 amb el meu telescopi i una càmera de fotos adaptada al telescopi, i també t'explique com l'he processada per tal d'aconseguir més detalls.

Has de saber que aquesta tècnica no és agafar un The Gimp o un Photoshop i dissenyar i pintar la foto, sinó que anem a mostrar les llums (en anglés els Lights) dels fotons de llum que arriben al sensor de la nostra càmera. Ni més ni menys. Aleshores, tot el que veuràs està ahí. El que passa és que els nostres primitius ulls d'Homo Sapiens Sapiens no poden veure la radiació que es troba fora de l'espectre visible i, aleshores, mitjançant alguns filtres que nomès capten la radiació de certs elements, podem capturar en abundància aquestes llums d'aquesta radicació.

Concretament, jo he fet servir 2 filtres per a aquesta fotografia:

- La primera té el filtre de Hidrogen Alpha o Ha.
- La segona té el filtre d'Oxigen III o OIII.

netejant la polsnetejant la pols

I el resultat final serà barrejar els Lights que obtindré amb aquestos dos filtres Ha i OIII:

NGC 2244 La Rosseta

PREPARACIÓ
Però no ens adelantem, els passos que calen per a fer astrofotografia (a nivell amateur o a nivell professional) són:

1. Ficar el telescopi en estació i alinear-lo bé triangulant-lo amb 3 estreles.
2. A ser possible, fer un d'un sistema d'autoguiat amb una altra càmera i un altre tub instal·lat en paral·lel junt amb el nostre tub principal.
3. Enfocar bé els dos tubs per a que les càmeres agafe les imatges nítides, tant quan capturem els Lights com per a la càmera que farà l'autoguiat.
4. En cas de tenir una càmera astronònica amb refrigerament, iniciar el refrigerament. Jo baixe a -10 graus C.

CAPTURA DE LLUMS DE L'UNIVERS
Ara ja estem preparats per a començar a capturar, aleshores farem:
1. Iniciem el programa de captura i comencem. Jo treballe amb Astrophotography Tool o APT (https://astrophotography.app/).
2. Busquem la nebulosa NGC 2244 i la fiquem en el mig de la pantalla centrant-la amb el comandament de la montura.
3. La configuració dels Lights a APT serà:

- 60 fotos de 180 segons (3 hores) bin2x2 Gain 300 Offset 30 i pausa de 3 segons entre foto i foto per al Ha a -10C.
- 60 fotos de 180 segons (3 hores) bin2x2 Gain 300 Offset 30 i pausa de 3 segons entre foto i foto per al OIII a -10C.

En total, serà una captura de 6 hores.

Una vegada configure la sessió de Lights que va a fer amb els diferents filtres (APT pot anar fent tota la sessió de Lights i controlar la temperatura de la càmera i anar canviant els filtres de manera informatitzada) jo ja puc deixar el telescopi i controlar-lo remotament amb "Escritorio Remoto" de Windows o VNC o AnyDesk o com vullguem, aleshores no cal que estem presencialment quan estem fent les captures dels Lights.

CALIBRACIÓ DE LES ASTROFOTOS
Durant la mateixa sessió (si tens temps i ganes) o al dia següent, farem la calibració aprofitant que la càmera és refrigerada. En cas de no ser-ho, no podràs fer-ho, perquè els Darks sempre els hem de fer amb la mateixa temperatura i configuració que els Lights.

Per tant, seguint la configuració de Lights que he explicat abans, farem 30 Darks amb la mateixa configuració: bin2x2 Gain 300 Offset 30 i pausa de 3 segons entre foto i foto a -10C.

A continuació farem uns 50 Flats, i com jo sóc de l'antiga escola, ficaré una samarreta blanca en front del telescopi i el meu portàtil davant creant una llum uniforme.

Finalment, farem les captures Offset BIAS en un momentent, ja que aquestes captures les hem de fer a la velocitat màxima de captura que puguem fer amb la càmera.

APILAT
Primer apilarem tots els Lights d'un filtre (Ha, primer, i OIII el segon) amb els seus Darks, Flats i Offset BIAS amb el programari Deep Sky Stacker. El resultat serà dues imatges (una del Hidrogen i l'altre de l'Oxigen) molt fosques, però no ens preocupem perquè tota la informació està en les imatges i ara haurem de processar-les.

PROCESSAT
Jo processe actualment amb PixInsight. I com que he fet servir una càmera monocroma, el fluxe de treball que seguisc a PixInsight és aquest que vaig explicar en aquest article https://joancatala.net/node/1578

És molt important començar, primer per Blink per descartar imatges amb poca qualitat o avions o que estiguen mogudes, i per StarAlignment per obtindre imatges perfectament alineades.

PALETA DE COLORS
A PixInsight podem anar o bé a ChannelCombination o a PixelMath per tal de crear la paleta de colors. En el meu cas, i com que nomès tindré 2 elements (Ha i OIII) he fet servir RGB (Roig + Verd + Blau) de la següent manera: R (per al Hidrogen) + G (per a l'Oxigen III) + B (per a l'Oxigen III).

La resta del processat està explicat en l'article https://joancatala.net/node/1578.

Doncs bé això és tot, espere que trobes útil aquest article i que et motive a compartir els teus trucs, els teus coneixements i els teus experiments amb el Programari Lliure. Pensa-ho, va, que la Comunitat del Programari Lliure va creixent gràcies a la documentació, el disseny, la formació o la programació, sigues part de la Comunitat :-)

La cultura i la lliure circulació de les idees és l'arma més efectiva contra les dictadures del pensament i contra la ignorància.

Utilitats

NAVEGACIÓ SENSE RATOLÍ

- Tab següent enllaç.
- Shift+Tab anterior enllaç.
- Enter activa l'enllaç.
- Alt+esquerra anar arrere.

CONTRAST DE COLORS

Accessibilitat - Color Negre
Accessibilitat - Color Groc
Accessibilitat - Color Verd

Accessibilitat - Color Blau
Accessibilitat - Color Crema
Accessibilitat - Color Blanc

 

PORTADES ALTERNATIVES